Home Bedrijfsvoering Zo bereid jij je voor op calamiteiten!

Zo bereid jij je voor op calamiteiten!

Auteur

Datum

Categorie

Een ongeluk komt natuurlijk altijd onaangekondigd en op het meest slechte moment. De computer crasht, er wordt ingebroken waardoor je al je apparatuur kwijt bent of er is een lekkage binnen je bedrijf. Deze schade kan worden beperkt, voor zover dat mogelijk is, wanneer je een scenario klaar hebt liggen voor het geval dit nodig is. Door een plan voor je calamiteiten op te stellen kan er al veel opgevangen worden maar, zo’n plan heeft twee belangrijke punten. Er moet sprake zijn van een goede organisatie, op welke manier kan de zaak zo snel en effectief mogelijk doorgaan, maar ook geld speelt hierbij een rol want, hoe dek je deze gevolgen?

Verder denken

De schade, direct of indirect, is uiteindelijk een grotere bedreiging voor je bedrijf dan de calamiteit zelf. Je doet er dus goed aan hier van tevoren ook over na te denken. Dit om te kijken hoe deze gevolgen opgevangen kunnen worden. Schrijf voor jezelf op welke onderdelen en middelen binnen jouw bedrijf belangrijk zijn. Om door te gaan met het werk, maar ook welke niet uit mogen vallen of verloren mogen gaan. Schrijf hierbij ook op wat de risico’s per onderdeel zijn, hoe groot dit risico is en wat het kost om dat te dekken.

Een klein risico met de juiste maatregelen

Stel, je computer is besmet met een virus. Dan is dit risico klein wanneer de juiste maatregelen zijn getroffen. Een goed programma dat op je computer is geïnstalleerd zorgt er immers voor dat het virus ook weer verdwenen is. Vraag je dan ook van tevoren af wat de gevolgen kunnen zijn maar ook hoe je deze kunt verminderen of voorkomen. Denk hierbij aan het maken van een back-up van je administratie en database, maar ook belangrijke bestanden. Het gebeurt vaak dat hier pas over na wordt gedacht op het moment dat er al een crash heeft plaatsgevonden. Maar dit is dus eigenlijk niet nodig.

Belangrijke gegevens

Een draaiboek maken met alle gegevens van klanten, leveranciers en werknemers is een goed idee, evenals een kopie van de verzekeringspolissen. Wanneer er dan calamiteiten zijn, kun je direct iedereen informeren. Ook is het verstandig om de administratie en alle gegevens van de werknemers te back-uppen. Dit kan zowel op de server als online en kost je tegenwoordig bijna niets meer.

Lees ook: Gebruik jij de juiste software voor je bedrijf?

Categorieën

Recente artikelen

Zo bereid jij je voor op calamiteiten!

Een ongeluk komt natuurlijk altijd onaangekondigd en op het meest slechte moment. De computer crasht, er wordt ingebroken waardoor je al je apparatuur kwijt...

Circulair ondernemen? Zo doe je dat!

De klimaatverandering heeft ertoe geleid dat steeds meer bedrijven zich bewust bezighouden met het milieu. Zo wordt er bijvoorbeeld minder snel afstand genomen van...

Gebruik jij de juiste software voor je bedrijf?

Een bedrijf bestaat natuurlijk uit de juiste mensen. Maar deze mensen moeten werken met de juiste technologie. De software die je binnen je bedrijf...

Dit is waarom een laptop de productiviteit verhoogt

Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat een werknemer met een laptop productiever is. Hierbij wint de laptop het van de smartphone, tablet en de...

Hoe werkt de investeringsaftrek?

Door de investeringsaftrek wordt je fiscale winst verlaagt, wat ervoor zorgt dat jij als ondernemer minder belasting hoeft te betalen. Investeer je bijvoorbeeld in...

Een financieel plan opzetten voor je bedrijf

Je hebt als het goed is al een ondernemingsplan gemaakt maar, hoe weet je of dat ook haalbaar is? Daar kun je achter komen...